اصطلاحات خبری1
آشنایی با اصطلاحات خبری 1
گرچه امروزه دسترسی به اینترنت ، امکان گردآوری و دستیابی
به اطلاعات را بسیار سهل تر از گذشته کرده است ، اما گاه کثرت و
حجم اطلاعات موجود در شبکه ، دسترسی به اطلاعات مورد نظر را با
کندی مواجه می سازد و استخراج نکات مورد نیاز از میان انبوه داده
ها کاری دشوار و ملال آور می شود .
بسیاری از جوانان و پژوهشگران به کسب اطلاعات پایه و مبنایی در
مورد موضوعات گوناگون خبری ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و
... علاقه دارند و کمتر مجموعه ای یافت می شود که چنین اطلاعاتی را
به اختصار و در حد رفع نیاز های اولیه عرضه کند .
این مدخل با هدف ارائه اطلاعات پایه در زمینه های گوناگون به
علاقه مندان حوزه های مختلف خبری در حال آماده سازی است و تلاش بر
آن است تا نهایت اختصار و ایجاز در آن رعایت شود تا امکان دسترسی به
اصلی ترین نکات مورد نیاز و اطلاعات عمومی و پایه دراختیار کاربران
و مخاطبان قرار گیرد. در این بسته آموزشی تلاش شده است با استفاده
از کتاب ها ، جزوه های آموزشی و... استادان حرفه روزنامه نگاری و
ارتباطات اجتماعی، اصطلاحات و واژگان تخصصی این حرفه استخراج و در
اختیار دانش پژوهان گرامی قرار گیرد، تا با همسان سازی و بکارگیری درست
آنها در متون خبری پیام درستی را به مخاطبان خود ارسال نماید.

خبر ، news/ news story :
اطلاع دادن درباره یک رویداد جاری که می تواند برای گروه قابل توجهی از مردم جالب باشد و از طریق چاپ ، پخش ( رادیو و تلویزیون ) اینترنت و یا از راه دهان به توده مخاطبان منتقل شود . این اطلاع رسانی بر مبنای پاسخ دادن به شش سوال خبری ( عناصر خبری ) چه اتفاقی افتاده ؟ چرا اتفاق افتاده ؟ چگونه اتفاق افتاده ؟ ( که ) در مورد چه کسی ؟ ( کی ) در چه زمانی ؟ کجا؟ شکل می گیرد که از سوی فردی به نام خبرنگار جست و جو و پرسیده شده است .
منبع : کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری احمد توکلی
**********
تعریف خبر:
خبر ، گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی است که دارای یک یا چند « ارزش خبری » باشد. چگونگی ارائه این گزارش، تحت تاثیر عوامل « درون سازمانی و « برون سازمانی » شکل می گیرد. از این تعریف پیشنهادی، چنین بر می آید که :
1- رویدادهای دنیای خارج ، واقعی و عینی است و تخیلی نیست .
2- رویداد باید حاوی یک یا چند ارزش خبری باشد .
3- خبر، گزارشی از یک رویداد است ، اما خود آن رویداد نیست .
4- عوامل مختلف می توانند بر چگونگی انتخاب و نحوه ارائه خبر یک رویداد اثر بگذارند.
5- خبر یک رویداد هیچ گاه از « عینییت » مطلق برخوردار نیست، آن چه به عنوان خبر ارائه می شود ، تنها شمائی از واقعیت هاست .
منبع: کتاب روزنامه نگار ی نوین ، نعیم بدیعی و حسین قندی
**********
سخت خبر ، hard news :
سخت خبر به آن دسته از اخبار اطلاق می شود که زمان در آنها نقش حیاتی دارد و به نوعی می توان آنها را اسیر زمان دانست . این اصطلاح اغلب در مقابل « نرم خبر » به کار گرفته می شود .
در یک سخت خبر وظیفه خبرنگاران و سر دبیران این است که جزئیات مهم مربوط به یک رویداد را در اسرع وقت از طریق روزنامه ، تلویزیون یا هر منبع مربوط به یک رویداد را در اسرع وقت از طریق روزنامه ، تلویزیون یا هر منبع خبری دیگر به مخاطب برسانند و خبرنگار در پی آن است که به شش عنصر خبری در موجزترین شکل ارائه خبر پاسخ دهد ؛ چه اتفاقی افتاده ؟ چه کسی را در گیر کرده ؟ کجا و چه زمانی آن اتفاق افتاده ؟ و چرا ؟
سبک ارائه و تنظیم خبر در یک سخت خبر « سبک هرم وارونه inverted pyramid» است. مشخصه دیگر ، به نوع رویداد بر می گردد. مثلا اخبار جنگ ، اقتصاد ، تحولات سیاسی ، دولت ، فجایع بشری ، جنایت ، تظاهرات و ... در حالی که نرم خبرها سرگرم کننده اند یا توصیه هایی در باره سبک زندگی روزمره ارائه می کنند . تفاوت دیگر این است که اخبار سخت، اخباری با لحن خشک و رسمی هستند در حالی که نرم خبرها ، لحنی داستانی تر دارند . نرم خبر soft news را ببینید .
**********
نرم خبر ، soft news :
نرم خبرها ، اخباری هستند که برعکس سخت خبرها حساسیت زمانی کمتری دارند و بیشتر به مسائل و علائق انسانی می پردازند. به اطلاعات پس زمینه توجه بیشتری می کنند و اخبار جذاب انسانی، هنر ، سر گرمی ، شیوه های زندگی مردم را مورد توجه قرار می دهند . تفاوت دیگر نرم خبرها نسبت به سخت خبرها ، لحن توصیفی ، تصویری ، رنگی تر ، ادبی تر ، روایی تر و البته کم شخصی تر آن است . به همین دلیل هم نوشتن آن فنی تر از سخت خبر hard news است .
منبع : کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری احمد توکلی