آشنایی با اصطلاحات خبری 12
آشنایی با اصطلاحات خبری 12

خبرفوری ؛ (breaking news- newsflas Newsbreak) :
رویداد یا خبر زمانی که تازه اتفاق افتاده و منتشر شده - بویژه اگر مهم باشد – خبرفوری است . براین اساس و با توجه به چرخه 24 ساعته خبر ، خبرفوری براهمیت لحظه ای رویداد یا مساله دارای ارزش خبری خاصی تاکید - می کند که در رقابت با دیگر اخبار اولویت و ضرورت خود را تحمیل کرده است .
منبع : واژه های کلیدی در روزنامه نگاری دکتر احمد توکلی
اخبار هجو؛ (Fake news) :
بازنمایی تخیلی فرهنگ عامه پسند در روزنامه نگاری است با هدف مغشوش ساختن تمایز میان واقعیت و خیال برای مقاصدی چون تاثیر گذاری طنز یا کمدی . این نوع جعل سازی و تقلب ، فرضیات هنجاری ارزشی را که پایه و اسا س اخبار « کامل و درست » است به طریقی به عامل تسکین و آرامش شدید تبدیل می کند که سرگرم کننده و گاه افشاکننده است مثل دروغ روز 13 نوروز.
منبع : واژه های کلیدی در روزنامه نگاری دکتر احمد توکلی
***************
پیگیری خبر ؛ ( Follow lead ):
زمانی از این اصطلاح استفاده می شود که روزنامه نگار به پیگیری خبری اقدام می کند که قبلا آن را پوشش داده است . علاوه براین ، می تواند پیگیری خبری باشد که از سوی یک سازمان رسانه ای قبلا تحت پوشش قرار گرفته و اکنون پایه تهیه خبری است که یک سازمان خبری دیگر قرار است ، پوشش دهد .
منبع : واژه های کلیدی در روزنامه نگاری دکتر احمد توکلی
***************
اطلاعیه خبری ؛ (Handout) :
به اطلاعیه هایی گفته می شود که سازمان ها ، شرکت ها ، مراکز اقتصادی ، دانشگاه ها یا نهادهای سیاسی ، قدرت و... برای رسانه ها ارسال می کنند تا از این طریق اخبار خود را به اطلاع عموم مردم برسانند. واژه های دیگری که در همین رابطه و با همین معنا به کار گرفته می شوند عبارتند از news releaseو press release.
منبع : واژه های کلیدی در روزنامه نگاری دکتر احمد توکلی
***************
استند ینگ هد ؛ (Standing head):
نواری است که در بالای یک گرافیک خبری ، تیزر تبلیغی ، نمودار و ... قرار می گرد و آن مورد خاص را معرفی می کند.
منبع واژه نامه ارتباطات از یونس شکرخواه
***************
ارجاع؛ ( Refer) :
متن کوتاهی است که در دل یک مطلب اصلی تر ( غالبا در صفحه اول ) آورده می شود و به طور مختصر مرتبط با موضوع اصلی را معرفی و به صفحه مربوطه ارجاع می دهد .
منبع : واژه های کلیدی در روزنامه نگاری دکتر احمد توکلی
***************
شم خبری ؛( Nose for news) :
گزارشگران و خبرنگاران برای جمع آوری اطلاعات و سرعت در تصمیم گیری های خبری به شامه ای قوی نیاز دارند که اصطلاحاً به آن شم خبری می گویند .
منبع : واژه های کلیدی در روزنامه نگاری دکتر احمد توکلی
***************
خودمختاری متنی ؛ (Textual autonomy ):
مفهومی که رولان بارت فرانسوی مطرح کرد . خودمختاری متنی به این معناست که وقتی مولف اثری را منتشر می کند آن اثر دیگر متعلق به او نیست ، چراکه خواننده هنگام استنباط از متن ، بر آنچه از متن در یافت می کند و آنچه که خود دارد ، تأثیر می گذارد . از این رو متن خودمختار می شود .
منبع واژه نامه ارتباطات از یونس شکرخواه
***************
طبل های سخنگو ؛ ( Talking drums):
اشاره به استفاده از طبل در قبایل به عنوان وسیله ای پیام رسان که در آن انواع ریتم ها ، مفاهیم و معانی ویژه ای دارد . نوع نواختن طبل در پادگان ها نیز مفاهیم ویژه ای دارد .
منبع واژه نامه ارتباطات از یونس شکرخواه
***************
گذار ؛ ( Transition ) :
گذار نامحسوس از یک پاراگراف به پاراگراف دیگر در مطلب خبری ، به طوری که خواننده متوجه ورود به بحث جدید نشود و در خبر حالت گسست به وجود نیاید.
منبع واژه نامه ارتباطات از یونس شکرخواه
***************
قانون اعداد بزرگتر ؛( Law of larg numbers ) :
رابطه میان حجم مخاطبان هر رسانه با سود آگهی ها و همچنین سطح محتوای رسانه را گویند . هر چه اعداد در این چهارچوب بزرگ تر باشند ، سود بیشتر است . این تلقی غالباً باعث افت محتوای نشریات در جهت جذب مخاطب می شود .
منبع واژه نامه ارتباطات از یونس شکرخواه
***************
قانون مخاطب مناسب ؛(Law of right people) :
این قاعده در آگهی ها در نظر گرفته می شود و به این معناست که پیام آگهی باید به خواستاران و مخاطبان بالقوه آن برسد . در غیر این صورت کاری عبث و بیهوده است .
منبع واژه نامه ارتباطات از یونس شکرخواه
***************
میراث هراس ؛ ( Legacy of fear) :
مجموعه ای از باورها که در آن ها ارتباطات جمعی از قدرت تأثیرگذاری پدیده ای خطرناک به حساب می آید .
منبع واژه نامه ارتباطات از یونس شکرخواه
***************
نامه به سردبیر ؛(Lette r s to the editor):
عنوان ستونی در نشریات غرب که عموما نامه ای بحث آفرین که برای نشریه ارسال شده است در آن چاپ می رسد .