آشنایی با اصطلاحات خبری 2
آشنایی با اصطلاحات خبری 2

خبر ترکیبی ، news mix:
به خبری اطلاق می شود که ساختار آن تلفیقی از سخت خبر و مطالب فیچر است . این ساختار می تواند خبری نسبتا بلند متشکل از چند خبر کوتاه تر محلی ، منطقه ای ، ملی و یا بین المللی باشد .
کتاب : واژه های کلیدی در روزنامه مگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
خبر آگهی :
« خبر آگهی » یا « خبر تبلیغاتی » خبری است که جنبه تبلیغاتی داشته باشد و نوعی آگهی پنهان محسوب شود . برخی رسانه ها با به کارگیری شگرد خبر آگهی ، در قالب خبر رسانی اقدام به تبلیغات به نفع یا ضرر فرد ، فکر ، نظر ، گروه و... می کنند. این شگرد ، نوعی تبلیغات غیر مستقیم محسوب می شود که در آن در واقع مخاطب نمی داند که در حال در یافت یک پیام تبلیغاتی است . رسانه با به کار گیری ابزار خبر ، مطالبی را به مخاطب منتقل می کند که به مثابه خبر و اطلاعات خبری است ؛ در حالی که ممکن است در اصل اینگونه نباشد . «دنیس مک کوئیل» ، معتقد است : تبلیغات کوشش کم و بیش عمدی و سنجیده ای است که هدف نهایی آن نفوذ بر عقاید یا رفتار افراد برای تامین مقاصد از پیش تعیین شده است .» با این دستور العمل ، برخی رسانه ها با آگاهی از این که مخاطب به کالای رسانه ای آن ها به عنوان خبر محض اعتماد دارد ، اقدام به تبلیغ یعنی انتشار اطلاعاتی برای نفوذ بر عقاید و رفتار افراد به منظور تامین مقاصد خود می کنند .
در واقع رسانه در این شگرد ، از اعتبار و تاثیر خبر ، برای تبلیغ استفاده می کند . بنابر این در این شگرد، خبرنویس، نویسنده پا را از محدوده یک خبر عادی با قید و بند های مرسوم آن فراتر می گذارد و با به کارگیری علائم و نشانه های خارج از چارچوب معمول خبر ، اقدام به تبلیغ یا آگهی درباره موضوعی خاص می کند. این گونه خبرها معمولا هنگامی شکل می گیرد که :
1- انتشار اطلاعات مورد نظر ، نیازمند صرف هزینه و به کارگیری شیوه های مستقیم تبلیغ ( آگهی ) است . ( برپایی نمایشگاه خصوصی یک نقاش ناشناس )
2-انتقال اطلاعات مورد نظر به مخاطب و تاثیر گذاری آن ، نیازمند صرف زمان زیاد در شرایط عادی است . ( مواضع یک حزب در انتخابات )
3- اطلاعات مورد نظر متضمن منافع غیر معمول برای فرد ، گروه یا جامعه ای خاص باشد. ( اعلام عضو گیری یک شرکت یا ستاد )
به همین لحاظ برخی رسانه ها سعی می کنند اینگونه اطلاعات را که برای انتشار با موانع و محدودیت های زمانی و مادی روبه رو هستند ، در قالب خبر انتشار دهند . هر چند ممکن است انتشار اینگونه خبرها عمدا" یا سهوا" صورت گیرد ، در مواردی در پس تهیه و انتشار اینگونه خبرها نوعی تبانی ، جانبداری و زدو بندهای پنهان وجود دارد که به طور طبیعی اهداف خاصی را دنبال می کند.
با این حال همیشه ،همه خبرهای تبلیغاتی منفی نیستند . خبرهای تبلیغاتی یا خبر آگهی ها در مواردی ضروری نیز به نظر می رسند. خبر آگهی ها هنگامی که جنبه آموزشی همگانی و ترویج مطالب مورد نیاز جامعه از جمله مسائل اخلاقی ، علمی و موضوعات مورد نیاز مخاطب را داشته باشد ، امری مشروع به حساب می آید . این خبرها به منظور راهنمایی کردن و اطلاع دادن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
براین اساس ، خبر آگهی ها را به دو دسته مثبت و منفی می توان دسته بندی کرد که در دسته اول منافع همگانی مد نظر است و در دسته دوم مصالح و منافع فردی و گروهی هدف اصلی است .