آشنایی با اصطلاحات خبری 9
آشنایی با اصطلاحات خبری 9

ناشر ، Publisher:
شخصیت حقیقی و یا حقوقی که مجوز انتشار نشریه را کسب و برای نشریه مورد درخواست خود سرمایه گذاری و سیاستگذاری می کند.
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
صاحب امتیاز :
شخصیت حقیقی یا حقوقی است که مجوز انتشار نشریه را کسب و برای نشریه سرمایه گذاری و سیاستگذاری می کند.
منبع: کتاب ویراستاری و مدیریت اخبار، احمد توکلی
**********
نشان / نام روزنامه ، Flog/Name plate/Name/Logo:
هرنشریه یک نشان یا شناسه دارد که با آن شناخته می شود . مثلا : گاردین ، شرق ، در ایران ارباب مطبوعات آن را « لوگو» می نامند. نام گذاری لوگو برای نشان روزنامه در بین روزنامه نگاران غربی کمتر مرسوم است و واژه های Flog وnameplate بیشتر کاربرد دارد .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
لوگو، Logo:
باکس کوچکی است که هنرمندانه طراحی می شود و برای مطالب خاص ، بیشتر سلسله مطالب و اخبار دنباله دار استفاده می شود . این اصطلاح به نشان یا نام روزنامه و مجله هم نسبت داده می شود وبه آن sigیا bug نیز می گویند.
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
سری که در بالای هر صفحه روزنامه قرار می گیرد و شماره صفحه ، تاریخ ، روز هفته و .. را نشان می دهد .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
سفید ی ، Gutter:
سفیدی بین ستون های خبر یا سفید بین دو صفحه را گاتر می گویند .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
ماکت / ماکت بندی ، Artwork/Dummy:
صفحه ای مدرج در استاندارد صفحه نشریه است و طراحی اولیه صفحه ای که قرار است چاپ شود ، ابتدا روی آن پیاده می شود .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
لی آت ، Lay out:
موقعیت خبرها و عوامل هنری در یک صفحه روزنامه را « لی آت » یا dummy می گویند . به عبارت دیگر همان طراحی و نقشه صفحه است که به آن ماکت هم می گویند.
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
ماکت بند ، Makeup editor:
فردی است که صفحات نشریه را ماکت می کند. به عبارت دیگر جای عکس ها ، اخبار و گزارش ها و چیدمان مطالب را مشخص می کند .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
بخش صفحه آرایی ، Backroom :
اتاق یا سالنی نزدیک تحریریه است که در آن افراد ، مطالب تهیه شده توسط تحریریه را- به صورتی که خوانندگان بعد از چاپ صفحات را مشاهده می کنند - صفحه آرایی می کنند . به آن composing room هم می گویند .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
تصحیح / نمونه خوانی ، Proofread:
بخشی است که اخبار حروفچینی شده ( تایپ شده ) را با اصل اخبار ارسالی خبرنگاران مطابقت می دهد و اغلاط آن را اصلاح می کند.
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
کراپ ( برش عکس ) ، Crop
بریدن بخش هایی از یک تصویر یا عکس را کراپ می گویند .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
دروازه بانی خبر ، Gatekeeper/Gate keeping:
فیلتر هایی برای گنجاندن یا حذف اطلاعات از یک منبع معین را دروازه بانی خبر می گویند . اصطلاح دروازه بانی که در مورد افراد ، سازمان ها ، مجموعه رویه ها ، هنجارها ، در گردآوری خبر و محدودیت های بیرونی با ماهیت اجتماعی ، سیاسی ، و ... به کار می رود و عملا به نحو گسترده ای ایده « کنترل دانش و شناخت » یا « کنترل اطلاعات » را شامل می شود .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
پیش ممیزی ، prior restraint:
پیش ممیزی یعنی قانونی که به دولت اجازه می دهد ، همه گزارش های خبری را قبل از انتشار کنترل و سانسور کند.
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
نشانی ادامه خبر ، Jump- line/ Spill line/ Jump line:
برخی مواقع سطوری از اخبار یا مجله در یک صفحه ناتمام می ماند ( به علت کمبود جا یا سیاستگذاری مربوط به گرافیک و زیبایی صفحه ) و ادامه آن به صفحه دیگری منتقل می شود .
در چنین شرایطی برای راهنمایی خواننده در انتهای مطلب اشاره می شود که ادامه آن ، در فلان صفحه و شماره آن صفحه نیز ذکر می شود تا خواننده ادامه متن را به آسانی پیدا کند ( مثال : بقیه در صفحه 6 ) این نشانی را « جامپ لاین » می گویند .
منبع: کتاب واژه های کلیدی در روزنامه نگاری ، دکتر احمد توکلی
**********
ضرب الاجل ، Deadline:
آخرین لحظه یا زمانی است که مطلب خبری فرصت دارد تا در روزنامه ، مجله یا بولتن پخش قرار گیرد ، چون در خبر سازی ، سرعت و توالی اخبار نهایتا محتوا را می سازد . ضرب الاجل ، نقطه بدون برگشتی محسوب می شود که رعایت نشدن آن رسانه را با مشکل مواجه می سازد . با پایان یافتن مهلت یا موعد مقرر ، سر دبیران سرویس دیگر نمی توانند مطلب خبری عرضه شده را در چرخه متوالی و زنجیره ای گرد آوری ، عرضه یا پخش قرار دهند.