کارگاه خبرنویسی
کارگاه خبرنویسی
در اولین بخش از مباحث آموزشی، تعریف خبر را از دیدگاه صاحبنظران مختلف بازگو کردیم .
در اینجا نمونه هایی از خبرهای گوناگونی که با این تعاریف همخوانی دارد برای تبیین بهتر مطالب درج شده است .
نمونه اول
بر اساس این تعریف انتخاب شده که می گوید " خبر، الزاما گزارش رویداد جاری (تازه) نیست."
بر این اساس خبر، بیانی از یک رویداد تازه نیست، زیرا ممکن است که جنبه های دیگری از یک رویداد کهنه و قدیمی و زوایای جدیدی از آنچه را که قبلاً رخ داده است، آشکار کند و بنابراین به یک موضوع قدیمی یک وجه تازه خبری بدهد.
مثال:
"فرماندار اشنویه ارتباط خودکشی دانش آموز 10 ساله با موضوع هدیه به مدرسه را رد کرد.
"اسعد خضری" فرماندار اشنویه روز پنجشنبه ارتباط خودکشی "شوان" دانش آموز 10 ساله ششم ابتدایی در اشنویه با موضوع هدیه به مدرسه را رد کرد.
وی با ابراز تأسف از این اتفاق گفت: اصلاً بحثی درخصوص کمک به مدرسه در سطح شهرستان اشنویه نبوده است. هر ساله این بحث در انجمن اولیا و مربیان مطرح میشود، اگر مدرسهای بهتنهایی توانایی حل مشکلاتی نظیر خرابی رادیاتورها را نداشته باشد، از کسانی که بنیه مالی دارند و برای کمک به مدرسه اعلام آمادگی میکنند پول جمع میکنند اما در شرایط فعلی حتی صحبت این مسأله هم نشده بود.
خضری در تشریح این اتفاق افزود: این کودک دو روز قبل از واقعه فیلمی میبیند که صحنه اعدام داشته و در طول دو روز این طنابی که خودش را سرانجام با آن حلقآویز میکند در دستانش بوده و این حرف را مادرش تأیید میکند. شوان هر روز هزار تومان پول توجیبی از خانوادهاش برای رفتن به مدرسه میگرفته است و آن روز طلب دو هزار تومان میکند و خانواده هم این پول را در اختیارش قرار میدهند....."
خودکشی این کودک مدتی قبل رخ داده و خبرهای آن نیز همان زمان در رسانه های جمعی منتشر شده است اما پاسخ به برخی شایعات زمینه ساز انتشار خبر جدیدی می شود.